Vanliga frågor om medlemskap och inloggning
Nu när det är i slutet av året så får vi många frågor från medlemmar om förnyelse av medlemskapet. En del har bytt arbetsgivare. Medlemskapet hos oss löper ju kalenderårsvis så om det är betalat för året så löper medlemskapet ut vid årets slut och man behöver inte göra något mer än meddela om mejladressen har ändrats. Om man däremot inte vill fortsätta vara medlem så uppskattar vi om ni skickar oss ett mejl och underrättar oss i slutet av året.
I slutet av året genomför vi en enkät till arbetsgivaren för att samla upp vilka personer som ska vara medlemmar för respektive företag/ myndighet och på så sätt fångar vi upp förändringar.
Priserna är oförändrade jämfört med 2024. Priser och villkor hittar du Bilaga 13 Avgifter 2025
INLOGGNING
Vi märker att flera av er har problem med inloggningar så här kommer några tips. Det som krånglar till det är att man kan logga in på minst tre ställen.
- Den svenska hemsidan. Här finns inte så mycket information som kräver inloggning. Det enda är egentligen att man får tillgång till medlemsregistret. Det finns något kallas för användarnamn men det är egentligen inte ett användarnamn så det har i praktiken ingen betydelse vad som står här. Det egentliga användarnamnet är alltid den nuvarande mejladressen eller medlemsnumret.
- Inloggning till IIA Global hemsida. Görs längst upp till höger. Du kan använda mejladress eller medlemsnummer. Medlemsnumret hittar du i vårt lokala medlemsregister. Ändras din mejladress så behöver du själv ändra den eller be oss om hjälp, ändringen görs inte med automatik då detta är ett annat register än under nr 1. Loggar du in här får du tillgång till mycket material, guidance, rapporter, Internal Auditor, GTAGS och mycket mycket mer. Som ny medlem måste du själv skapa detta konto.
- Inloggning till CCMS via IIA Globals hemsida. Detta är systemet för att göra registrering och bokningar som rör certifieringarna och CPE-rapporteringen. Systemet är inte kopplat till medlemskontot och det kan därför inträffa att en person som är medlem inte är angiven som medlem i CCMS. Det beror oftast på att personen har angett en mejladress i medlemsregistret och en annan i CCMS. Personen kan då få två medlemsnummer. Skulle detta inträffa måste ni kontakta oss så hjälper vi till att reda ut detta (info@theiia.se). I CCMS loggar du in med mejladress eller medlemsnummer. Ändras din mejladress så behöver du själv ändra den här, det kan vi inte hjälpa till med. Det är mycket viktigt att du ändrar annars får du till exempel inte aviseringarna och påminnelserna om att CPE-rapportera.
Behöver du hjälp är det bara att du hör av dig!
Kansliet